2018. június 04. 08:00 - SpiderBear

Aphonopelma seemanni

Eme faj nálam sosem tartozott az álom kategóriába. Egyszerűen nem tűnt érdekesnek. Nem annyira színes, nem a legjobb evő, nem sző szép hálót, "csak" egy átlagos póknak tűnt. Mindezek ellenére pókos karrierem kezdetén beszereztem egy nőstényt. Mit is mondjak? Olcsón adták, ennyi volt az indok. Gondoltam elfér a polcon a többi között. Amikor elhoztam,még akkor sem tűnt valami nagy durranásnak. Ütött kopott nagy barna szőrös dög. Semmi extra. Jó pár hónapig elvolt nálam, de nem lett a kedvencem. Egészen addig a pillanatig, mikor is eljött a vedlés ideje. Mikor megláttam a gyönyörű bársony fekete testét, a rikító narancs hasát és a világító vöröses narancsos mintázatot a lábain egyből hanyatt estem. Tipikusan az a pók ami többet tartogat mint elsőre gondolnánk.

Élőhely és tartás:

Élőhelye kiterjed egész Közép-Amerikára, Texastól egészen Panamáig. Ennél fogva igen ellenálló szinte minden környezettel szemben. Már az ésszerű kereteken belül. Páratartalomra, hőmérsékletre egyáltalán nem érzékeny. Ugyan olyan jól érzi magát a száraz erdőkben, szavannákon és az esőerdőkben is. Mivel közepes termetű faj, teste 5-6 cm, lábfesze 13-15 cm körül mozog, ezért tartására elegendő egy 30x20x20-as terrárium. Vastag talajréteg és bujkáló behelyezése ajánlott. Talajnak ennél a fajnál szerintem a rostos tőzeg és durva szemű homok, esetleg perlit keveréke a legjobb. Próbáltam már kókuszrost és virágföld keverékét, az is elég jól bevált.

Megjelenés és viselkedés:

Nagy elterjedése miatt több színváltozata is létezik. Sajnos pontos lokális adatokat nem tudtam fellelni, hogy melyik színváltozat melyik régióból származik. Ebből a fajból megkülönböztethetünk "dark", "ligh" és "blue" színváltozatot, amik a hobbiban fellelhetőek. Mivel nekem "dark" színváltozatom van ezért, őt fogom leírni. A carapax a test és a lábak is egyaránt feketék. Frissen vedlett egyedeknél a szenek körül illetve a méregkarmokon mélykék irizálást is megfigyelhetünk. Hasa és szövőszemölcsei narancssárgák. A lábakon fehér, narancsos, krémszínű esetleg vöröses árnyalatú mintázat látható. Viselkedése elég kiszámíthatatlan. Van mikor kezes bárány és mozdulni sem akar és van mikor gondolkodás nélkül felveszi a támadópózt. Leggyakoribb eset mikor csak szimplán visszahúzódik az üregébe. Bombázásra nem annyira hajlamos, legalábbis az én állatomnál ritkán tapasztalom. Helyét előszeretettel és gyakran átrendezi, szereti turkálni a talajt. A behelyezett bujkálót nagyon szívesen fogadja, melynek bejáratához finom szövedéket készít.dsc_0022.JPGEtetés:

Étvágyát hullámvölgyhöz hasonlónak mondanám. Nem igazán figyeltem meg periódusokat, van amikor gondol egyet és beszünteti a táplálkozást. Amikor eszeik nem válogatós. Bátran felkínálhatunk neki akármilyen élő eleséget.

Szaporítás:

Sajnos ebben a témakörben elég rossz tapasztalataim vannak. Kétszer kísérleteztem pároztatással és a végeredmény két megevett hím lett. A hímek nagyon félősek, ami nem meglepő a nőstény agresszivitását tekintve. A hím közeledésére első körben dobolt, majd mikor már elég közel ért hozzá egyszerűen lemarta őket. Villám gyorsak tudnak lenni és ha lankad az ember figyelme azonnal megvan a baj. Utódok számáról és keltetésükről sajnos nincsenek tapasztalataim. 

Akik szeretik a nem annyira extravagáns kinézetű pókokat és mint én is szinte rajonganak a hosszú életű, lassan növekedő fajokért, azoknak egyenesen kötelező darab. még egyfajta kihívést is jelenthet a lelkes hobbista számára beszerezni mind a három színváltozatát. Mivel ezeket elég ritkán jelölik még külföldön is (a "blue" színváltozattól eltekintve), ezért nincs könnyű dolgunk. Akik viszont jobban kedvelik a színesebb fajokat, azoknak is ajánlanám figyelmébe, hiszen mint a cikk elején írtam "elfér a polcon a többi között".

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://spiderbear.blog.hu/api/trackback/id/tr814021404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása